Jednym z częściej wykorzystywanych elementów w wielu gałęziach przemysłu są różnego rodzaju wyroby gumowe. Mowa tutaj na przykład o membranach gumowo-tkaninowych, które są stosowane w niezliczonej liczbie urządzeń. Czym się charakteryzują, jakie mają zalety oraz do czego mogą być wykorzystywane?

Co warto wiedzieć na temat membran gumowo-tkaninowych?

Na początek warto pokrótce scharakteryzować membrany gumowo-tkaninowe. Otóż wyróżniają się przede wszystkim tym, że są wykonane z elastycznego materiału. Dzięki temu w zależności od potrzeb mogą się kurczyć albo rozciągać. Poza sprężystością cechuje je też duża odporność na działanie obciążeń oraz substancji chemicznych. W związku z tym mogą być wykorzystywane do pracy w trudnych warunkach.

Wspomniana wytrzymałość sprawia też, że świetnie się sprawdzą w takich miejscach, w których będą musiały wykonywać duże ilości cyklów. Ponadto membrany gumowo-tkaninowe cechują się również niską przepuszczalnością gazu, odpornością na ścieranie i działanie skrajnych temperatur od nawet -50˚C do ponad 250˚C.

Do czego można wykorzystywać membrany gumowo-tkaninowe?

Dzięki dobrej wytrzymałości i innym cechom membran gumowo-tkaninowych ich zastosowanie jest naprawdę szerokie. Omawiane wyroby gumowe są uniwersalne, jednak cieszą się szczególnie dużą popularnością w budownictwie, motoryzacji oraz instalacjach wodnych i kanalizacyjnych. Jeśli natomiast chodzi o konkretne przykłady, to można je na przykład stosować w zbiornikach ciśnieniowych w formie przepony, której zadaniem jest oddzielanie gromadzącej się wody od poduszki powietrznej, która powstaje podczas opróżniania pojemnika. Oprócz tego umożliwiają regulowanie stopnia przepływu cieczy i gazu w zależności od potrzeb.

Świetnie sprawdzają się również w instalacjach wysokociśnieniowych, grzewczych lub wodociągowych. Można je też z powodzeniem stosować w przemyśle motoryzacyjnym. W tym przypadku cieszą się szczególnie dużym zainteresowaniem, jeśli chodzi o instalacje LPG. Ponadto warto po nie sięgać zawsze wtedy, kiedy urządzenie, pojazd czy instalacja są narażone na działanie szkodliwych substancji chemicznych, warunków atmosferycznych czy uszkodzeń mechanicznych.